take me back!

Nu har jag snart varit hemma i en hel vecka! Blev självklart jättesjuk dagen efter jag kom hem...plus att det var pang på att börja skolan igen, ingen bra kombo känner jag. Nu har jag i alla fall äntligen tagit mig tiden till att gå igenom ALLA bilder från resan.

Kände direkt när jag gick igenom bilderna att jag vill tillbaka! Kommer väl med ganska stor sannolikhet resa tillbaka till samma ställe någon dag. Jag blev verkligen så imponerad av hotellet, liknade inte alls något jag har varit med om förut. Hotellet hade flera olika affärer, restauranger, barer, olika scener, skönhetssalong, hårfrisör, tatueringsstudio, gym, wellnes spa center, inomhuspool och massvis med aktiviteter för barn, ungdomar och vuxna. Hotellet var verkligen gigantiskt och samma sak med området runtomkring. Som jag har skrivit förut så bodde vi på Pegasos Resort, som delar sitt utomhusområde med grannhotellen Pegasos Royal och Pegasos Club. Så det fanns lite lugnare delar och delar med mer aktiviteter och vattenrutschkanor. Vi hade även en privat strand som sträckte sig runt hela området. Och det gick så snabbt och lätt att ta sig fram och tillbaka från poolen och stranden! Vi spenderade oftast förmiddagarna vid poolen och eftermiddagarna vid stranden. En stor favorit vid stranden var att "rida på vågorna" med en luftmadrass!

Det gick dock verkligen inte att sola där nere, i alla fall inte mer än fem minuter. Sen var man tvungen att hoppa i och bada igen. Men det gjorde inte oss något! Poolerna där var lite mer än bara 'enkla' pooler, villket gjorde det roligare att bada, dessutom kunde man ju variera sig genom att gå runt till olika pooler i området, samt åka vattenrutschkana! Men här kommer i alla fall en gigantisk bildbomd från resan - ENJOY!

Nu flyger vi!

Tre snabba bilder på lobbyn

Fyra snabba på rummet, dock är bilden tagen på kvällen och sista dagen innan vi åkte, så bilderna gör inte rummet rättvist alls. Var verkligen jättenöjd med rummet! Det var riktigt fräscht och det var så mysigt att komma tillbaka till rummet när städerskorna hade lämnat jättefina handduksvikningar på sängen

Vår fina utsikt från balkongen!

Utsikt från vår våning!

På kvällen var det så fint upplyst runt poolerna och runt om hotellet och stranden. Jättemysigt!

Varje kväll var det underhållning, först för barn och sen för vuxna! Min favorit var Queen of the night och King of the night. Kort sagt gick det ut på att fyra killar och fyra tjejer valdes ut ur publiken. Som sedan skulle delta i fyra väldigt roliga tävlingar mot varandra, där dom verklingen var tvugna att bjuda på sig själva!

Huvudrestaurangen på kvällen och dagen. Här åt vi alltid frukost och kvällsmat. Det som var lite speciellt här var att det inte bara var enkel buffé, utan vid varje måltid fick man se en del mat göras 'live'. Det var som stationer där dom t.ex. grillade kött, gjorde pizza, pommes, skar upp vattenmelon och stekte amerikanska pannkakor

Inomhuspoolen

Två snabba bilder på en liten del Wellnes Spa Centret. In i den bruna dörren fick vi gå in när vi skulle prova få turkiskt bad (hamam). Hade gärna velat prova på fiskspat också känner jag nu!

En del av gymmet, längre bort fanns det även springband m.m.

Relax-poolen

Huvud-poolen, här tillbringade vi den mesta tiden. Eftersom poolen och området runt var väldigt stort!

Vattenrutschkanorna. Det föreställer ett fort och runt hela fortet var det en pool, d.v.s. en 'vallgrav'

Tog lite kort när vi landade i vattnet!

Det fina området och fina gångarna mellan poolerna/hotellet och stranden

Längst vägen kunde man alltid hämta gratis glass - MUMS!

Och sist men inte minst - stranden!

Bilder från piren/bryggan

Dom två sista kvällarna drog vi oss även in till Alanya. Tittade runt på staden lite och shoppade lite. Jag blev dessutom helt förälskad i alla vackra lyktor som hängde från taket i många affärer!

Sista kvällen fick det även bli att äta ute - Plankstek såklart! Jisses vad mätt man blev

waiting...

just nu sitter vi och väntar på bussen som ska ta oss till flygplatsen. Klockan 06.00 går flyget, dvs vi kommer att vara riktigt slitna när vi väl kommer hem!

Igår och idag bar det även iväg in till Alanya. Vi ville kolla in staden lite och även kolla in shoppingen. Så det blev faktiskt lite saker som får följa med hem. Jag hade egentligen kunnat köpa mer, men det är något med all stress och press som säljarna lägger på en som jag inte klarar av. Även om jag verkligen kan vara intresserad av något, men jag märker att försäljaren är väldigt på, så orkar jag helt enkelt inte. Detta med prutning är jag inte heller så värst bra på. Men jag köpte i alla fall aldrig något till det pris försäljarna sa först. Och jag lyckades faktiskt få ner en plånbok från 160 lira till 20 lira, vilket den egentligen var värd!

Eftersom det var sista dagen har vi även tagit en hel del kort. Här är några tagna från mobilen!

slappdag

Idag har vi varit riktigt sega plus att det har varit otroligt varmt, så idag har vi hållt oss inomhus väldigt mycket. Nu har vi precis varit ute och tagit en hel del kort på området. Och nu blir det att bada!

yummy in my tummy

Vi har precis ätit kvällsmat och är nu proppmätta. Idag blev det massvis med vattenmelon och kycklingspett för min del! Vi öser på en tallrik med melon varje gång här för att ha till efterrätt. Dom turkiska efterrätterna här är inte riktigt min smak. Riktiga socker-bomb-bakelser!!

Idag har dagen återigen bara bestått av att bada, bada, bada och en hel del vattenrutschkana! Vi har även lyckats bränna oss lite idag, trots att vi aldrig solar och dränker oss i högt solskydd. Imorgon blir det nog att bada med t-shirt på för min del så att huden får vila.

Nu blir det i alla fall att invänta showen för ikväll som tydligen ska bestå av trolleri - spännande!

midnight snack

Nu har en dag gått här borta och vi trivs som fisken i vattnet! Dom bjuder på jätteroliga shower varje kväll och massvis av aktiviteter varje dag.

Idag har vi badat i princip hela dagen då det har varit så himla varmt. Vattnet i havet känns till och med varmt/ljummet. Idag har vi även varit på något som heter hamam (turkiskt bad), vilket bestod av kroppsskrubb, skumbad, oljemassage och ansiktsmask! Hur skönt som helst.

Just nu sitter vi vid lobbyn och väntar på att dom ska öppna 'midnight snack'. Spännande att se vad dom har att bjuda på!

Äntligen framme

Nu är vi äntligen framme. Förutom att det är VÄLDIGT varmt så har allt annat varit jättebra. Har nyss ätit oss väldigt mätta av buffén och nu blir det att titta runt på området lite innan vi tar natten.

at the airport

Nu sitter vi och väntar på att få gå på flygplanet! Har en blandad känsla av nervositet och upprymdhet. Första gången jag flyger utomlands utan familjen dessutom.

some spa treatment

Mitt i all stress försöker jag unna mig själv lite hårinpackning och ansiktsmask. Väldigt smidigt att ha under tiden som man gör annat!

babyliss icurl

För ett tag sedan var Andreas så söt och köpte mig en Babyliss iPro 230 iCurl som han visste att jag ville ha. Det var ett paketpris dessutom så man fick med en mini Babyliss iPro, vilket verkligen är perfekt att ha med sig i väskan! Man kan både locka och platta håret med den, så den följer med på resan!

Älskar verkligen det lilla skyddet som följer med som man kan förvara den i!

packing

Håller just nu på 'as we speak'  att packa och städa rummet som bara den. Just nu försöker jag komma på allt som ska med under rubriken - toalettartiklar! Är riktigt glad över att jag införskaffat stora necessärer just nu.

flygproppar och annat smått & gott

Något av det viktigaste för mig att ha med när jag ska flyga är flygproppar. Det är alltså öronproppar som tryckutjämnar. Jag är nämligen en sådan person som får VÄLDIGT ont i öronen när jag flyger, mest är det vid start och landning, men allra mest vid landning. Det känns som att någon sätter in två knivar i öronen på mig och vrider om. Dessutom sprider sig även smärtan ner till halsen, så det är riktigt obehagligt. Och detta är MED öronpropparna, så jag vill inte veta hur det skulle kännas utan dom. Sedan vet jag inte riktigt hur bra dom hjälper egentligen, då jag bara kan jämföra med att flyga utan, och det gjorde jag bara första gången jag flög som liten. Jag kommer ju inte riktigt ihåg graden på smärtan, men jag kommer ihåg att jag storgrät under hela landningen och att det inte hjälpte med att "blåsa ut luft i öronen" eller tugga tuggummi.

Jag tror att propparna hjälper något i alla fall. Men jag tror att det även är lite placeboeffekt (förväntanseffekt) över dom. Det vill säga att jag köper propparna och tror och förväntar mig att dom ska hjälpa, därmed förväntar jag mig mindre smärta, vilket gör att det inte gör lika ont. Jag hoppas ni förstår lite av vad jag menar!

Det blev även att köpa lite annat och gott. Bland annat min favorit-ansiktsscrub: Pure Active 3 in 1 från Garnier och favorit-deodoranten Dove go fresh Deo Spray.

sunscreen and lotion

Om det är något jag inte kan ha med mig för mycket av när jag reser så är det solskydd och lotion. Jag bränner mig väldigt lätt och min hy blir väldigt lätt torr och irriterad. Jag köpte en hel del solskydd i vintras för resan till Gran Canaria som jag har kvar. Men jag passade ändå på att införskaffa lite mer. Ville även passa på att prova den nya serien ELW på apoteket, så det fick bli två lotion och ett solskydd.

Passade även på att köpa en dag- och nattkräm. Dom var på specialpris och dom verkar vara extra fuktighetsgivande med tanke på "aqua physics", vilket jag behöver efter en massa tid i sol och bad. Dessutom vill jag prova på själva märket OLAY.

bikinis

Tänkte visa två bikinitoppar jag köpte häromdagen när jag var på stan. Det blev en orange topp från kollektionen Holly & White på Lindex som blev min för 100 kr. Men jag var egentligen ute efter en simpel svart bikinitopp, men jag hittade aldrig någon på dom affärer jag brukar gå in på. Så jag gick för en gång skull in på Walthers, en lite dyrare underklädesaffär. Och där hittade jag en som jag blev kär i direkt! Den kommer från märket Sunseeker Australia och skulle ha kostat 499 men den blev min för 99 kr!

brunch

För en gång skull har jag fått sova ut idag. Så idag blev det en väldigt sen frukost, d.v.s. brunch! Det fick bli omelett med kalkon och ost, tomater, paprika, vindruvor, juice med is och ett glas vatten!

Så himla gott, men nu är jag proppmätt!

ego

I Care Sun & Swim

Häromdagen köpte jag mig en hårförpackning att ha med mig på resan. Var inne på en av mina favorit-hårsalonger HEAD SPOT och såg att dom hade specialpriser på Maria Nila I Care Sun & Swim serien. Så för 39 kr blev Sun & Swim Treatment min!

Sun & Swim Treatment är en fuktgivande proteininpackning som reparerar och skyddar ett solskadat fjällskikt. Innehåller mjukgörande honungsextrakt och potatisprotein samt UV-skydd.

I vintras när jag och familjen resten till Gran Canaria köpte jag nämligen ett shampoo och balsam från samma serie. Så nu har jag ett kit att ta med mig ned till Turkiet!

Har även lite produkter från L'oreal Professionnel Solar Sublime serie. Även dessa köpte jag i vintras. Det är ett shampoo och fyra "after-sun"/treatment att ha i håret efter bad och sol.

Alla dessa produkter förstärker och reparerar solskadat hår, d.v.s. fungerar lite som en after-sun för håret. Samtidigt som dom skyddar hårfibern och förbereder håret för att bekämpa solens UV-strålar.
 I huvudtaget är jag väldigt förtjust i att prova olika hårprodukter och köper ofta när det är specialpriser m.m. Jag gillar att ta hand om mitt hår och jag klippte och slingade håret nyss, så jag vill verkligen ta hand om det och vara försiktig med det. Och jag vet att min hår slits väldigt lätt när jag badar och solar, därav alla dessa produkter!

turkey

Reser som sagt till Turkiet på lördag, så denna vecka kommer det bli att packa och fixa till resan. Satte mig ned nyligen för att göra en lista på vad som ska med ner. Är alltid rädd för att glömma något, eller ännu värre, glömma något kvar där borta!

Är det bara jag som brukar kolla att man verkligen har med sig passet cirka hundra gånger innan man åker?

kokostoscakaka

Idag när jag kom hem från jobbat passade jag även på att baka igen. Denna gången blev det kokostoscakaka, dvs kladdkaka med tosca på.

Här kommer en bildbomb på processen!!

'

För att vara första gången så blev jag väldigt nöjd! Dock tror jag att jag ska låta kladdkakan vara inne lite längre nästa gång, för den blev liiiiiiite för kladdig. Men annars JÄTTEGOTT!!!

Det receptet jag gick efter var:

Gör så här:

Sätt på ugnen på 200°C.
Smält smöret. Klä en långpanna eller en ugnsform, ca 25x35 cm med bakplåtspapper

Vispa ägg och socker pösigt, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.

Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter. Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.

Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.

När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.

När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.

Ät och njut!

redcurrant jelly - rödvinbärsgelé

Ikväll har jag och mamma gjort rödvinbärsgelé. Första gången för mig, så nu vet jag hur det går till. Det var inte alls lika så svårt som jag trodde. Sju hela burkar med gelé blev det i alla fall!

blueberry muffins and chocolate muffins

Nu är dom färdiga! Som sagt fick det bli blåbärsmuffins och chokladmuffins. Känner dock att jag verkligen vill införskaffa en muffinsplåt så att dom blir snyggare. Speciellt om man vill göra stora muffins, för dom vanliga muffinsformarna bara lägger sig. Man kan se det speciellt på blåbärsmuffinsarna. Och ändå använde jag dubbla formar! Men jag blev ändå nöjd!

Hur gott?!

time to bake a cake!

Under hela dagen på jobbet har jag varit så sugen på att baka, så det blir min syssla denna lördagskväll! Tror det får bli blåbärsmuffins och chokladmuffins. MUMS!

girls just gotta have fun

Jag ska jobba imorgon och jag kan inte sova...så jag har fastnat på youtube för tillfället och kollar runt lite efter videos.

Är ett väldigt stort fan av Ellen DeGeneres och har vid flera tillfällen i hennes program sett att hon bjudit in Sophia Grace och Rosie, två småtjejer som verkligen gillar att uppträda, speciellt Sophia Grace. Om ni inte vet vilka det är kan se videon nedan.
Så söta och duktiga!

I alla fall hittade jag en musikvideo med Sophia Grace nyss, tyckte den var så söt så kände att jag var tvungen att lägga upp den här. För att vara så ung så är hon väldigt duktig, speciellt på att rappa!
Älskar verkligen den sista texten som hon rappar:

Im Sophia Grace, I got that super base
And Ive been flying in a rocket in and out of space
Nicki is my princess, and Ellen is my queen
Put them all together thats the Hollywood dream
Im sipping on the milk shake
Strawberries and cream
Rosie got my back and thats my princess team
Were flying to the top
Were never gonna stop
The sky is the limit, and this princess rocks

sushi

Sushi och film med mamma blir det nu!

yellow raspberries

Tyvärr har bloggen kommit i kläm i flera dagar nu. Har jobbat, träffat 'min man' och har haft klassåterträff dom senaste dagarna. Men igår hann jag äntligen cykla ut på en efterlängtad tur till skogen och plocka hallon och blåbär. För första gången i mitt liv hittade jag även gula hallon?! Har aldrig sett sådana bär förut och hade ingen aning om att dom fanns, men goda var dom i alla fall!

Det blev självklart bär med mjölk till frukost idag, MUMS!